ارزیابی کیفی آب شرب و پتانسیل خوردگی و رسوب­گذاری آن در شبکه توزیع (مطالعه موردی: آب شرب شهر اسفدن)

نویسندگان

  • علی رضوانی عضو هیات علمی نویسنده
  • سمیرا محمدپور نویسنده
  • حسین اسداللهی نویسنده

چکیده

تعریف مسئله و هدف: منابع اب زیرزمینی به عنوان تنها منابع پایدار آب آشامیدنی در استان خراسان جنوبی برای تامین نیاز آب شرب شهرها مورد استفاده قرار می­گیرد. آب های زیرزمینی اغلب دارای غلظت بالایی از ترکیبات یونی هستند که کیفیت آب را برای مصارف شرب و صنعتی تحت تاثیر قرار می­دهند. بنابراین آنالیز و تحلیل کیفی منابع آب زیرزمینی در طول دوره بهره برداری امری ضروری است. در این راستا با استفاده از داده­های مربوط به آنالیز آب منابع زیرزمینی شهر اسفدن در استان خراسان جنوبی به بررسی کیفی آن از نظر قابلیت استفاده برای شرب و همچنین پتانسیل خوردگی و رسوبگذاری در شبکه توزیع پرداخته شد.

مواد و روش ها: قابلیت شرب منابع آب زیرزمینی شهر اسفدن برای یک بازه زمانی بین سال های 1385 تا 1400، بر اساس استانداردهای کیفی آب شرب ایران (1053) و سازمان بهداشت جهانی مورد ارزیابی قرار گرفت و همچنین برای بررسی پتانسیل خوردگی و رسوب گذاری آن از شاخص­های  اشباع لانژلیه، پایداری رایزنر، رسوب­گذاری پوکوریوس و لارسون-اسکولد استفاده گردید.

یافته ها: بر اساس نتایج این تحقیق، آب شرب شهر اسفدن مطابق استاندارد آب شرب ایران و سازمان بهداشت جهانی در سطح کیفی مطلوبی قرار دارد و  نزدیک به دو دهه خشکسالی در استان خراسان جنوبی سبب کاهش کیفیت منابع آب این شهر نشده است. همچنین بر اساس شاخص­های خوردگی و رسوب­گذاری مذکور، آب در طی بازه زمانی مورد مطالعه معمولا در وضعیتی نسبتا خورنده قرار داشته است.

نتیجه گیری: تحقیق حاضر بیانگر کیفیت مطلوب آب شرب شهر اسفدن برای مصارف خانگی است. همچنین بطور کلی آب شرب از نظر پتانسیل خوردگی و رسوبگذاری، در وضعیت خورنده قرار دارد و احتمال آسیب ضعیف به شبکه انتقال و توزیع آب وجود دارد. بنابراین بطور کلی شهر اسفدن از منابعی سالم و دارای سطح استاندارد بالا برای مصارف خانگی بهره می­برد.

دانلود

چاپ شده

۱۴۰۲/۱۱/۱۲